FREEZING

Kom nyss innanför dörren och känner redan hur värmen strömmar igenom kroppen. Frös ju ihjäl i dom 5- graderna + blåsten.. :( Undra hur kallt det kommer vara imorgon när det är nyår.. Det vill jag inte veta, eftersom att jag kommer ha väldigt tunna leggings på mig och klänning hade jag tänkt, haha.





Har ni sett något så sött?

Detta är två Afrikanska pygmé igelkottar, dom är helt laglig att ha som husdjur i Sverige. Och jag funderar stort på att skaffa en sådan till våren. Tänk att ha en liten kotte på nedervåningen, hur sött som helst! Men detta är något jag ska ta upp med mamma, som faktiskt är allergisk mot pälsdjur. Men igelkottar har inte så mycket päls, det är ju mest på magen. Så det borde nog gå :) Hoppas verkligen att mamma går med på att skaffa denna lilla krabat!

 Dom har väldigt stora krav på sig, jag har läst en hel del och dom viktigaste sakerna man ska tänka på är att temperaturen i huset ska vara 23 grader eller mer, det varierar från kotte till kotte. Om det blir för kallt så går dom i något som kallas dvala, alltså i ide, och har man otur vaknar dom aldrig upp igen. Då ska man lägga dom innanför tröjan och värma den med sin kroppsvärme. Och har den inte vaknat upp inom 40 minuter bör man uppsöka en veterinär så fort man kan.. Kotten ska kunna springa fritt på minst 20 kvadrat meter. Och helst ha en egen koja/bur så att den känner att den har ett eget place att känna sig trygg i.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: