Nosa Doris Andersson Forsman

Hur kan man älska ett djur så mycket? För 4 år sedan tjatade jag på pappa jättelänge om att vi skulle köpa en hund. Och en kväll, när det var vinter så plingar det på våran dörr (mamma och pappa är skild). In kommer en pytteliten Jack Russel Terrier springandes och slickar mig i ansiktet. Jag var bara 11 år då så jag blev överlycklig!

På den tiden bodde min pappa fortfarande kvar i Sundsvall. Ganska nära där min mamma bor, det var gångsavstånd till pappa ungefär 500 meter. Och jag minns så väl första natten med Nosa (som vi döpte henne till). Jag, mamma och Tova hade läst på internet hur man ska ta hand om valpar, vad dom får äta och inte äta, samt hur dom vill ha det i hemmet. Valpen skulle helst sova i en korg bredvid sängen med en varm vattenflaska för att känna värme. Och jag blev så arg på Pappa när han ställde korgen i förrådet och stängde dörren på natten. Tänk dig att komma till ditt blivande hem, helt främmande, också blir man inlåst i ett mörkt rum på natten. Fy vad hemskt va? Så på natten när jag och Tova skulle sova så hörde man hur lill valpen ylade och gnydde, så jag började gråta för att jag tyckte så synd om Nosa.

Dagen efter fick pappa en rejäl utskällning för hur han hade behandlat Nosa första natten hos oss, haha. Vi visade allt vi hade läst på internet och efter det så lärde sig pappa och Nosa fick sova i sovrummet eller i någons säng. Hon blev snabbt kärleksfull och gosig!

Nu kan man säga att min pappa är Nosas bästa vän, Nosas boss. Hon lyssnar strängt på pappa och följer honom vart han än går. Man blir varm om hjärtat när man ser hur pappa gosar med Nosa och hur glad hon blir. Han har uppfostrat henne till en underbar hund! Nosa och pappa bor tillsammans i en 2a nere i Uppsala.


Goshunden och Pappsen


Nosa och Pappa


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: